Metropolitan


Vi gick från kyrkan och tog tunnelbanan till 77e gatan, så här högt upp hade jag aldrig varit förut. Sedan gick vi till Central Park och där låg museet. Det var helt fruktansvärt stort, helt kollosalt! 

Och hur mycket folk som helst överallt :)  Det var suggested mission, betyder att man egentligen får betala vad man vill men de föreslår $10 för ungdomar och $20 för vuxna. Men Micke sa att vi kunde lägga precis vad vi ville, en till fem dollar någonting. Jag hade helt och hållet glömt mitt samvete hemma så jag gav henne en dollar. Det verkade som väldigt många gjorde det faktiskt :) Jag vill inte ha några kommentarer såsom "Ditt snåla as" eller något sånt nu, jag är en fattig student i New York utan nästan någon inkomst :)

Vi insåg ganska snabbt att vi inte skulle hinna ta oss igenom några stora delar av museet utan att man får dela upp det så vi bestämde oss för att bara börja någonstans. Egyptisk konst blev vårt mål.

Jag måste säga att museum aldrig har vart min grej, det är intressant i tio minuter men det är inte intressant längre när du ser den 20e sarkofagen för dagen. Jag hade kunnat beta mig igenom den egyptiska avdelningen på 25min medans de andra gick så långsamt så vi blev kvar där i 1h 45min. Helt sjukt. Jag tycker verkligen det är intressant och så och oerhört fascinerande. För att inte säga otroligt, många av grejerna är ju bara helt sjuka att de har klarat av att göra och att de håller än i dag, 4000år senare. Det är ju bara helt otroligt. Vi såg en pincett där som var 4000år gammal, det var synd att jag inte tog kort på den, men den såg ut precis som idag. Snacka om att utvecklingen inte gjort några stormsteg på den punkten.

Nu var klockan halv fem ungefär och museet stängde halv sex. Micke sa att han skulle kila upp till de gamla musikinstrumenten och förklarade för oss att vi kunde göra vad vi ville. Det kund evi ju såklart hela tiden men ändå. Då ville Ulrika gå upp och kolla på den Moderna Konsten. Nät hon förklarade för mig att vilka det var som hade sina tavlor där så ville jag såklart med. VI såg tavlor av Picasso och Monet, ni vet den där kända med bron och näckrosorna. Den hängde minsann där. Det vara faktiskt sjukt häftigt :) Och flera andra utdöda konstnärer såklart. Haha han den som var galen också, Vincent van Gogh :) Hans verk fanns också :) Jag ska lägga in massa bilder sedan men jag måste bara publicera detta först, jag är så rädd att det försvinner igen! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback