Proffssponsrad semla!

Idag, tisdagen 24e februari är det Fettisdagen! Märk väl, fet-tisdagen och inte fettis-dagen som så många säger jämt :) En kompis som inte visste detta frågade mig en gång vilken dag fettis-dagen var på i år? Smart kid! ;) Alla kan ju inte vara lika begåvade som jag, hur skulle det se ut..?

Varför firar vi då fettisdagen? Jo, det ska jag berätta för er;
Fettisdagen är tisdagen efter fastlagssöndagen och den sista dagen före den kristna fastan.  Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. Eftersom dessa bullar gjordes av vetemjöl (vitt mjöl) kallas denna dag också "vita tisdagen".

För att knyta an till rubriken så kan jag berätta att Lotta Näslund ringde på dörren här idag och kom med semlor och svensk hushållsost. Hennes man, Markus Näslund är en svensk hockeyspelare som spelar i ytterforward New York Rangers. Därav de proffssponsrade semlorna! Varför kommer då Lotta med semlor till befolkningen i Grrenwich? Välgörenhet? Sponsring? ..Nej, inte direkt. Lotta och MArkus bor här i Greenwich med deras tre barn, Rebecca, Isabella och Alex. Mittentjejen Isabella går i Sonjas paralellklass och har även blivit kompis med Sonja. Ball? JA! :) Haha. Nu tror väl ni att jag är kändiskåt. Inte alls. Tycker bara det är kul. Men så bor vi ju i Greenwich med, då är det vardagsmat. Som pasta typ. Ljummen.

Sonja har vart hemma hos dem och lekt, hon säger att de bor i ett slott och att man typ kan gå vilse där. Visst, så säger ju många om husen här tänkte jag. Men sedan säger hon något som chockade mig och nästan fick mig att ralma av stolen (grov överdrift), hon sa att de t.o.m. har hiss? Jag menar, hallå eller? Är inte det att gå lite långt? Jag menar, när man skaffar hiss i huset då är det väl bara att inse att man har för stort hus?


De amerikanska semlorna var svinäckliga, brödet smakade som matbröd och grädden gör de på sådan där "långlivad" grädde så den tappar all smak. Mandelmassan tycker jag aldrig om så den var lika äcklig som vanligt. Semlor är inte min grej. Ändock verkar jag trycka i mig det en gång om året. Är det tradition så är det! ;) Nu när jag kollar på denna bilden känns det som jag skall spy.

Godnatt  /Kvällspessimisten

Kommentarer
Postat av: cecilia

Kolla på min bild istället;) den ser goooooooooood ut :D Nu är förresten mina föräldrar nylandade i New york :D

2009-02-25 @ 20:43:02
URL: http://cookai.blogg.se/
Postat av: Jessie

Jag är ledsen men det är inte bildkvalitén det beror på. Det är själva tanken på en semla som får det att vända sig just nu. Usch :S Tacka vet jag kokosbollar och kanelbullar :D Yummie!

2009-02-25 @ 20:53:28
URL: http://karinjessicamaria.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Inte fått till det på länge va? ;)

2009-02-26 @ 10:47:24
URL: http://blogg.fredrikbengtsson.se
Postat av: :)

Hej gumman :) kul att jag hittade din blogg också :) jag vill också göra det du gör. bara få komma iväg, det hade jag behövt !!!!! har du kul?! är allt bra ? jag hann hälsa till dom, dom hälsade tillbaks. vi saknar dig här hemma, hur länge har du varit borta och när kommer du hem? <3

2009-02-28 @ 00:55:34
URL: http://ljannaolsson.blogg.se/
Postat av: :)

det är klart du måste hem då, det skulle vara sjukt roligt att hälsa på, ska michael komma upp och hälsa på dig någon gång? är familjen snäll som du bor hos? ja, jag har fått min mosters vikariat nu på ett och ett halv år, hon ska ju bli mamma i maj, så det känns riktigt bra att få en bra inkomst!!

du ska bara veta hur avundsjuk jag är på dig !!

puss på dig gumman

2009-02-28 @ 02:13:15
URL: http://ljannaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback