Martin Luther King Jr Day 01/19/09

 I måndags var det alltså Martin Luther King Jr Day här i USA. Ja, denna dag firas faktiskt i över 100 länder. I USA är den nationell helgdag sedan 1986 och firas varje år den tredje måndagen i januari. I Sverige delas från och med 2005 ett Martin Luther King-pris ut till en person som verkat i hans anda. 

 Martin Luther King Jr.Martin himself


Martin Luther King Jr, född15 januari i Atlanta i Georgia, död 4 april 1968 i Memphis i Tennessee (mördad), var en amerikansk svart medborgarrättsledare och baptistpastor. Han erhöll Nobels fredspris år 1964. Hans mest välkända offentliga framträdande är I have a dream-talet år 1963, hållet vid Lincolnmonumentet i Washington, D.C. i samband med marschen mot Washington för arbete och frihet.

De världsberömda fraserna i talet kom från dess andra halvas del:

"Jag har en dröm, att en vacker dag skall nationen resa sig och förstå... att alla människor är skapade lika... Jag har en dröm om att en dag skall mina fyra små barn leva i en nation där de inte skall bli bedömda av deras hudfärg, utan enligt innehåll av deras karaktär."

Jag har själv hört detta tal och det är väldigt mäktigt och gripande. Om du inte har sett det så bör du göra det.

Här i detta huset var det inte så stor skillnad ändå, både Thomas och Katarina jobbade. Däremot så var Sonja ledig från skolan så jag hade ett barn till med mig. Skönt med lite omväxling tycker jag. Vi pysslade i stort sett hela dagen.


Detta är Sonja mitt i pysslet



Här är även Alma och jag, jag ser dock väldigt sur ut men det var jag verkligen inte :)


För övrigt så blev Michael magsjuk natten till i måndags och kunde därför inte gå till skolan. Nu eftersom det är söndag idag så kan jag avslöja att han har blivit frisk tills idag och igår med för den delen men han har inte vart i skolan på hela veckan... typ. (Okej nu måste jag förklara; han gick dit en dag för en sak han var tvungen att göra och var rädd att han inte kunde ta igen någon annan dag, men blev hemskickad...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback