Söndagsutflykt: Manhattan

I söndags bar det av till Manhattan igen. Jag tog 12.12-tåget in och mötte upp Erik där. Vi tänkte att vi skulle ta oss neråt Manhattan också. Där hade jag ännu inte varit och jag hade aldrig heller åkt tunnelbana så han visade mig hur det fungerade. Superenkelt var det. Inga problem övrhuvudtaget. Vi hoppade av allra längst ner på sydspetsen av Manhattan. Där nere ligger en stor park som heter Battery Park, där firas förövrigt världens största midsommarfirande...

Det var väldigt bara att åka ner första gången med någon som visste lite, han har varit här i 10 månader nu.

Jag har ju sagt att det är väldigt lätt att hitta på Manhattan för det finns ett sånt lätt rutmönster med avenyer som går från söder till norr och gator som går horisontellt mellan avenyerna. I Downtown däremot, där fungerar det inte så längre... Gatorna är inte numrerade utan heter olika namn och går kors och tvärs. Det är bara att kila runt bäst man vill och sedan leta upp en tunnelbanestation som tar en till Uptown igen men om man hittar något snyggt som man vill köpa är det nog bäst att göra det med en gång, man vet aldrig om man hittar tillbaka... :)

Först när vi var där nere i parken vid vattnet så såg vi denna "statyn" eller vad man vill kalla den.
(Konstverk kanske hade varit ett bättre namn, eller installation helt enkelt.)
Den stod i vilket fall framför World Trade Center förut men är flyttad hit lite längre ner.
Framför detta konstverk brann en låga som tydligen ska brinna för jämnan.
Så det är som ett litet minnesställe för att hedra de som omkom den 11e september 2001.
Man kan se på statyn att den är skadad, det kanske syntes mest från andra sidan.
Hemskt.
By the way så satt det en duva vid elden och värmde sig. Han såg ut at bli grillad anka närsomhelst! :O




Från vattnet där nere såg vi frihetsgudinnan där hon stod med sin fackla. Hon var ganska långt bort men man såg henne helt klart. Ska åka över och hälsa på henne någon gång när det är lite varmare så man kan njuta av båtturen också.



Frihetsgudinnan står på Liberty Island. Till höger om henne ligger Ellis Island. Dit skickades alla invandrare som reste hit förr i tiden. Där kollades det om de var sjuka elelr friska. Om de var friska fick de komm ain i landet annars skicakdes de hem igen. Kul att ha skeppats dit i tre månader för att sedan bara skeppas direkt hem igen, och de var sjuka
dessutom?!



Ursäkta mina förskolefasoner. Haha :)

Dessa öarna ska jag besöka senare och då får ni veta mer om dem.

Denna tjuren med de oerhört stora genitalierna skall tydligen vara känd. Jag vet inte varför men det var bäst att ta ett kort. Det var så ockuperat av dessa himla turister framför honom så det fick bli ett bakifrån... Inte helt fel det heller.

 
Får ta reda på vad han har gjort för att förtjäna all denna uppståndelse någon gång...

Nästa ställe som besöktes var Ground Zero, där WTC låg. Hemskt och tänka på hur många som har dött där men känslan var inte så påtaglig när man kom dit som jag trodde att den skulle varit.  De håller på att bygga nytt där nu, flera stora komplex ska det bli.  Men de hade ännu inte hunnit över markytan med bygget så man fick verkligen en känsla av hur stort det har varit.

Sedan gick vi in I SOHO, ett område på Manhattan. Där käkade vi lunch. Sedan kollade vi även in China Town och Little Italy. Det är roligt och se de kontrasterna som är mellan ställena, det skiljer ändå bara nåt kvarter liksom. De går i princip in i varandra lite. Dessa ställena ska jag kolla på mycket mer. I SOHO finns många bra shoppingställen har jag hört och såg jag dessutom. Jag såg 2 svenska affärer; FACE Stockholm och J.Lindeberg.

Sedan blev det varma drycker, det blir oerhört kallt att vandra omkring på det viset. Väldigt rå kyla var det också och vindern blåser så mellan husen där, det blir som små vindtunnlar.

Haha på det stället vi köpte de varma dryckerna på såg vi en mus :) Lite roligt, han blev asrädd! Hihi. Och precis innan det hade han berättat om när han var på Au-pair-skola i en vecka. Så var det massa sydafrikaner där och de hade bara grävt i maten de fick. De hade tagit allt med händerna, även om det fanns bestick vid uppläggningsfaten. Mysgt att de gräver där i den maten som alla andra ska äta också. Och precis efter han berättade att han blev så äcklad av det så ser vi musen. Bra timing musen!

Tog tåget så jag var hemma vid halv sju ungefär. Helt slut och man blir riktigt frusen ändå in i märgen men det var en oerhört bra dag som jag fick ut mycket av. Det är så bra att nu vet jag ju hur det går till med tunnelbana och så, så nu klarar jag mig själv om jag vill åka själv någon gång. Nästa gång jag ska in till Manhattan så blir det nog SOHO jag besöker, med alla dess shoppingställen :) Nu kallar sängen på mig, Puss /J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback